Veranderingen binnen de retail

Door op 06 januari 2015       Trends     Geen opmerkingen

De retail is op dit moment veel in het nieuws, leegstaande panden, teruglopende consument bezoeken  en de oplopende kosten maken het er niet makkelijker op. Bovendien wordt het voor een bezoeker steeds moeilijker de winkels in een centrum te bereiken. Parkeergelegenheden die enorme bedragen vragen zorgen voor steeds minder bezoekers. Daarnaast zijn de huurprijzen ook niet meer van deze tijd. Velen hebben nog de huurprijzen van het jaar 2008. Bovendien is een gemeente ook afhankelijk van een goed lopend centrum, maar dit blijkt bij hen nog niet goed door te dringen. De retail zal voor nu en de komende jaren een aantal vaste waarden definitief moeten aanpassen. We staan nu op het punt van grote veranderingen.

Deze veranderingen zullen ook veranderingen vragen van indirecte partijen. 

Deze partijen zijn:

- De gemeenten

- De verhuurders

- De leveranciers

- Het infrastructuur en de daaraan gerelateerde bedrijven.

Waarom zijn deze veranderingen noodzakelijk?

De consument

Het veranderende koopgedrag van de consument die zich steeds meer gaan oriënteren.
De huidige consument (lees klant) wil persoonlijke aandacht en de invloed op het product van de klant wordt groter. Iedere consument is een individu met specifieke wensen en behoeften. Voor een consument is het belangrijk dat men hem ook zo behandelt. De consument betaalt en bepaalt daarmee hoe retailers en leveranciers er samen voor moeten zorgen dat het door hen gewilde product op de desbetreffende plaats aanwezig is. Consumenten zoeken maatwerk en daarom is een samenwerking tussen online en offline noodzaak geworden.

Het internet heeft de consument veranderd in een expert die dagelijks op de hoogte blijft van het laatste nieuws via online en offline bronnen. Zowel websites als social media spelen hierbij een belangrijke rol. Vooral voor jongeren is het gebruik van social media belangrijk: hier bespreken zij laatst aangeschafte producten en geven een waardering voor het product.
Belangrijk voor een consument is de mening van anderen. Een review gegeven over een winkel of product zegt meer dan een uitgebreide reclamecampagne. Op websites als www.wugly.nl kunnen consumenten winkels een cijfer geven en hier hun mening over uiten.

Dit artikel is geschreven door

Nadat Jan Engbers vele jaren heeft gewerkt voor verschillende werkgevers binnen de interieur branche en specifiek de retail, was het voor hem tijd om al zijn ervaringen te bundelen en een eigen bedrijf te starten. Door de jaren heen heeft Jan een enorme fascinatie voor de retail gekregen, waardoor hij zich steeds meer is gaan verdiepen in de problematiek binnen de retail. Omdat Jan erg begaan is met de individuele ondernemers die enorm moeten vechten tegen de grote bekende ketens, heeft hij besloten om Innotrend op te zetten. Binnen Innotrend zien we het als een maatschappelijke verantwoordelijkheid om ons sterk te maken voor de identiteit van deze ondernemers en het uiterlijk van het centrum van de stad en/of dorp.