Online bestellen en in de winkel ophalen is de grote trend – door Fashion united

Door op 06 januari 2015       Trends     Geen opmerkingen

Hoe kunnen offline retailers het beste concurreren tijdens de kerstdrukte? Click & collect is een grote trend, zegt Detailhandel Nederland. Hierbij bestelt de consument het product op internet, om het vervolgens op een zelfgekozen moment op te halen in de winkel. Van de totale online omzet komt zeker 70 procent ten goede aan winkeliers die zowel online als offline opereren. Hommelberg bevestigt: “Onze focus ligt ook op de omnichannel strategie. Het koppelen van online en offline voorraden helpt alle processen enorm. We zien dat het hebben van eigen winkels in combinatie met onze online winkel zeer gewaardeerd wordt door onze klanten. Door technische ontwikkelingen kunnen klanten een online bestelling in een filiaal ophalen of vanuit een filiaal een product online bestellen. Hierdoor komen beide werelden dichter bij elkaar.” De strategie begint nu ‘zijn vruchten af te werpen,’ zegt Hommelberg.

Ook spelen retailers steeds beter in op de feestdagen stelt de organisatie, zo worden straten versierd en worden er meer kerstmarkten georganiseerd om klanten te trekken. In de aanloop naar kerst zegt Detailhandel Nederland dat het consumentengedrag verandert; consumenten willen winkelen op de momenten dat het hen uitkomt. Zo zijn mensen steeds meer op de zondag voor kerst gaan winkelen en is ook de vroege avond na werk een populair winkeltijdstip. Bij Men at Work spelen ze ook in op de veranderende wensen van de klant. “Door onze instore-assistants kunnen we missende maten of niet aanwezige kleuren of merken makkelijk naar de consument versturen, zodat ze de volgende dag al op de stoep staan. Ook hebben we klanten die komen shoppen maar de goederen liever thuis ontvangen, omdat ze ‘s avonds nog in de stad blijven,” legt Hommelberg uit. “Anders dan andere jaren proberen we vooral veel nieuwe collectie te verkopen. Mensen kopen niet alleen maar koopjes maar willen vooral ook de hot items en merken kopen in december. Tijdens de feestdagen is een goede voorraad in de winkel nog belangrijker om omzetten te halen.” In totaal verwachten winkeliers deze kerstperiode een extra omzet van 800 miljoen euro. Volgens Detailhandel Nederland zijn de verkopen daarmee gelijk aan die van vorig jaar, toen de organisatie van een kerstomzet van 810 uitging.

Om weerstand te bieden aan online retailers, openen winkels in Amsterdam op Nieuwjaarsdag hun deuren, schrijft Het Parool. Initiatiefnemers zijn Peek & Cloppenburg, V&D en de Bijenkorf. Bij het plan zijn 69 winkelketens rond de Kalverstraat, het Rokin, de Dam en het Damrak betrokken, zo zijn onder meer Urban Outfitters, Forever 21, We Fashion, Tommy Hilfiger en H&M van de partij. Met de komst van internet en online shoppen is de functie van winkels voor altijd veranderd. Volgens retaildeskundige Huib Lubbers van Retail Management Center kunnen offline winkels het winnen van online concurrenten door zoveel mogelijk open te zijn. “Later, langer en vaker,” zegt Lubbers. Regelmaat is ‘het toverwoord’. Zo kunnen winkels beter vier keer per maand de deuren openen op zondag dan een keer in de maand. “Mensen moeten een patroon ontdekken, pas dan kunnen ze terugkomen. En daarnaast speelt het weer een grote rol.” Willem Koster, voormalig directeur van de Bonneterie en voorzitter van de ondernemersvereniging Kalverstraat vult aan: “Als winkelier moet je 365 dagen per jaar open zijn.

Bron: Anne Bruins - Fashion united

Dit artikel is geschreven door

Nadat Jan Engbers vele jaren heeft gewerkt voor verschillende werkgevers binnen de interieur branche en specifiek de retail, was het voor hem tijd om al zijn ervaringen te bundelen en een eigen bedrijf te starten. Door de jaren heen heeft Jan een enorme fascinatie voor de retail gekregen, waardoor hij zich steeds meer is gaan verdiepen in de problematiek binnen de retail. Omdat Jan erg begaan is met de individuele ondernemers die enorm moeten vechten tegen de grote bekende ketens, heeft hij besloten om Innotrend op te zetten. Binnen Innotrend zien we het als een maatschappelijke verantwoordelijkheid om ons sterk te maken voor de identiteit van deze ondernemers en het uiterlijk van het centrum van de stad en/of dorp.