Click & collect is de trend deze kerst – door Fashion united

Door op 23 december 2014       Trends     Geen opmerkingen

Lastminute cadeautjes, overvolle winkels en veel klantenvragen. Met de kerstdagen voor de deur draaien de retailers overuren, maar de consument kiest steeds vaker voor een online aankoop. Hoe bieden offline winkeliers tegenwicht?

Bij de publicaties van derde kwartaalcijfers lieten veel retailers het al weten: de kerst zorgt voor een extra omzetboost aan het einde van het jaar. Zeker online gaat het hard dit jaar. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met Gfk en PostNL blijkt dat de aanloop naar de kerst al voor een extra omzet zorgt. In de drie weken naar Kerstmis steeg de gemiddelde weekomzet van 38 tot 128 miljoen euro. Volgens webwinkels zelf is het echter toegenomen tot 177 miljoen euro. In totaal werd er voor maar liefst 530 miljoen euro aan goederen online gekocht, wat een extra online omzet betekent van 146 miljoen euro. Er is overigens een waarneembaar verschil tussen Sinterklaas- en kerstinkopen: in de dagen voor Sinterklaas steeg de omzet met 27 procent, terwijl de omzet voor kerst al 38 procent hoger ligt. Eerder voorspelde initiatiefnemer van het onderzoek Thuiswinkel.org nog een kerststijging van 32 procent.

Volgens directeur Wijnand Jongen verwacht bijna de helft van de retailers dat kerst belangrijker wordt voor online aankopen dan Sinterklaas. 48 procent ziet een verschuiving van online aankopen van Sinterklaas naar kerst, terwijl slechts 5 procent de aankopen voor Sinterklaas zag toenemen. Ook de pakketdiensten zagen een forse toename van pakketbezorgingen in de laatste maand van het jaar. Op de piekdag 2 december werden er maar liefst 1 miljoen pakketten bezorgd. Eerder sprak PostNL al uit dat het verwachtte meer pakketten rond kerst te bezorgen dan met Sinterklaas, waarmee de Kerstman Sinterklaas voor het eerst zou inhalen. In voorgaande jaren (2012 en 2013) was de piek rond Sinterklaas nog hoger.

Bron: Anne Bruins - Fashion united

Dit artikel is geschreven door

Nadat Jan Engbers vele jaren heeft gewerkt voor verschillende werkgevers binnen de interieur branche en specifiek de retail, was het voor hem tijd om al zijn ervaringen te bundelen en een eigen bedrijf te starten. Door de jaren heen heeft Jan een enorme fascinatie voor de retail gekregen, waardoor hij zich steeds meer is gaan verdiepen in de problematiek binnen de retail. Omdat Jan erg begaan is met de individuele ondernemers die enorm moeten vechten tegen de grote bekende ketens, heeft hij besloten om Innotrend op te zetten. Binnen Innotrend zien we het als een maatschappelijke verantwoordelijkheid om ons sterk te maken voor de identiteit van deze ondernemers en het uiterlijk van het centrum van de stad en/of dorp.